7 tips om te ontspannen tijdens je zwangerschap in deze periode

Tips ontspannen

Het mooiste wat je kan overkomen, je bent in verwachting van jouw kleine wonder! Helaas gaan er veel dingen anders dan normaal in deze gekke tijd. Partners mogen niet meer mee naar de echo en kraamvisite wordt afgeraden. We begrijpen dat dit de nodige spanningen met zich mee kan brengen. Om je toch een hart onder de riem te steken (you got this!) en ondanks alles zoveel mogelijk te genieten van deze periode, geven we 7 tips om te ontspannen tijdens jouw zwangerschap. 

Tip 1: Las een nieuwsbreak in

Natuurlijk wil je graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar door iedere keer nieuwsberichten te lezen die je bang of bezorgd maken schiet je lichaam in de stress-modus. En we weten allemaal dat dat niet goed is voor jou en het kleintje in je buik. Probeer daarom dagelijks zo min mogelijk langs alle nieuwsupdates te scrollen. Beperk het bijvoorbeeld tot twee keer per dag (‘s ochtends en ‘s avonds) en richt je de rest van de dag op wat je rustig en vooral vrolijk maakt (hallo lief kleintje in je buik!)

Tip 2: Douche of bad

Een goede manier om te ontspannen en met je baby te bounden is een bad of douche. Spoel de dag van je af, kijk naar je buik en voel je kindje bewegen. Niets mooiers dan dat! Klets een beetje tegen je kleintje, of probeer je voor te stellen hoe hij of zij eruitziet. Om dit moment nog meer ontspannen te maken zet je je favoriete zen playlist op of lees je eindelijk dat leuke tijdschrift of boek uit in bad.

Tip 3: Oliemassage

Ná deze douche- of baddersessie is het tijd om jezelf in te smeren met buikolie of een andere huidolie. Dit houdt niet alleen je huid soepel, het is ook een perfect excuus om jezelf een korte massage te geven. Masseer je voeten, armen, handen, en, uiteraard, je buik. Met een beetje geluk voelt je kindje dit ook en geeft hij een teken van tevredenheid (als in: een allesbehalve subtiele schop tegen je middenrif – het is goed bedoeld moet je maar denken).

Tip 4: Zwangerschapsyoga

Blijven rekken en strekken is belangrijk – zwangerschapsyoga is helemaal afgestemd op jouw zwangere lijf. Rol thuis je mat uit en volg een zwangerschapsyoga video via YouTube. Namasté!

Tip 5: Boeken over baby’s

Uiteraard verander je tijdens je zwangerschap niet opeens in een compleet onbekwaam persoon die enkel over baby’s brabbelt. Maar stiekem wil je thuis op de bank tóch vooral over baby’s lezen en fantaseren. En waarom niet? Deze bijzondere tijd komt nooit meer terug, dus doe waar je zin in hebt. Bestel een stapel babyboeken en babytijdschriften, zorg voor popcorn of chocola, en lees over al het moois dat je te wachten staat.

Tip 6: Prep, prep, prepping

Om te zorgen dat je ook écht goed kunt ontspannen is het fijn om te weten dat alles klaar staat. Je hebt nu alle tijd om een paar keer per dag de babykamer in te lopen, alles recht te zetten, te snuffelen aan de babylotion, kleertjes te vouwen, et cetera. Denk je overdag nog aan dingetjes die geregeld moeten worden (of ’s nachts!), schrijf dit dan op en regel het zo snel mogelijk. Zo voel je dat je echt ‘klaar’ bent om dit kleine mensje te verwelkomen.

Tip 7: Boost je geluksmomentjes

Last but not least: doe vooral dingen waar je blij én ontspannen van wordt. Wist je dat als je bewust dingen doet waarbij het gelukshormoon endorfine wordt aangemaakt je minder snel last hebt van stress? Zet dus muziek op waar je blij van wordt, dans een rondje door de kamer met je partner, maak een kleine wandeling in de zon op een rustige plek of kijk die ene grappige film.