Er zijn gebeurtenissen in je leven waardoor alles verandert. Een kleine op komst is daar een mooi voorbeeld van. In deze nieuwe fase in jullie leven kan er veel op je af komen. Naast het in orde maken van de babykamer komt er veel informatie op jullie af, zijn er spullen die je gaat aanschaffen en zal het ongetwijfeld een periode zijn van verschillende emoties.
Om je aandacht te kunnen richten op dat wat écht belangrijk is voor de geboorte van jouw kleintje, is een opgeruimde babykamer essentieel. In de eerste periode van je zwangerschap heb je vast al een aantal dingen verzameld en heb je misschien wel kleertjes en andere handige items gekregen van familie en vrienden. Op een gegeven moment weet je niet goed wat je nou eigenlijk hebt en mis je het overzicht.
Met deze zes tips van opruimcoach Maaike Fris ben je goed voorbereid, creëer je overzicht en weet je precies wat je in huis hebt. Alles wat je nodig hebt voor deze nieuwe fase in jullie leven krijgt een eigen plekje, waardoor je meer rust zult ervaren en jij je kunt richten op dat wat echt belangrijk is deze periode.
Stap 1: Verzamelen & sorteren
We beginnen bij het begin. Om precies te weten wat je nou eigenlijk hebt is het belangrijk om eerst eens alles te verzamelen op één plek en vervolgens te sorteren. Kies een ruime plek, bijvoorbeeld het bed om alles uit te stallen. Sorteer op categorie en leg alle items die bij elkaar horen in groepjes bij elkaar. Sorteer babykleertjes op maat en leg baby-essentials bij elkaar. Voordat je hiermee begint is het handig om alle babykleertjes gewassen te hebben.
Het voordeel van babykleertjes op maat te sorteren is dat je het vervolgens ook op maat en op soort kunt opbergen. Zo zie je precies wat je van welke maat hebt en wat je eventueel mist.
Stap 2: Staand opbergen
Achter de commode zul je veel tijd doorbrengen, van luiers verschonen tot het aan,- en uitkleden van je baby. Om de ruimte van de commode zo optimaal mogelijk te benutten is het handig om alles staand op te bergen. Babykleertjes kun je zo opvouwen dat ze recht op blijven staan. En ook hier is het overzicht dat daarmee ontstaat ontzettend fijn. Dit kan ook met washandjes, hydrofiele doeken en spuugdoekjes.
Stap 3: Een systeem aanbrengen
Items die je vaak nodig hebt, kun je het best bewaren in de bovenste lades van de commode, zoals luiers, hydrofiele doeken en de kleertjes van de eerste maanden. In de tweede lade kun je eventueel de grotere maten bewaren en overige baby-essentials, zoals slaapzakjes, bedtextiel en bijvoorbeeld een voorraad luiers. In de onderste lades kun je items bewaren die je in de eerste maanden niet nodig zult hebben.
Stap 4: Indelen
Gebruik bij het indelen van de lades dividers om dezelfde soort items bij elkaar te bewaren. Dus een mand of doosje voor de rompers, een mandje voor de hydrofiele doeken, etc. Een mandje voor cremès, lotions en poeders is overigens ook erg handig. Optie voor next level organizen; je kunt ervoor kiezen om labels te gebruiken om de maten en soorten aan te duiden. (Ook voor je partner erg gemakkelijk om in één oogopslag te zien waar wat ligt)
Stap 5: Alles een vaste plek
Zorg dat alles in de babykamer een vaste plek heeft. Zo kost het weinig moeite om items terug te leggen op deze vaste plek, waardoor je alles snel kunt terugvinden en ervoor zorgt dat het opgeruimd blijft. Maak eventueel je partner ook wegwijs in de plekken die je hebt gekozen voor alle items.
Stap 6: Finishing touch
Je kunt de babykamer helemaal naar jouw eigen stijl inrichten. Voor de finishing touch maak je de babykamer persoonlijk door bezittingen die jij belangrijk vindt en waar jij blij van wordt een mooi plekje te geven.
Dit blog is geschreven door Maaike Fris van Lessons in Harmony. Zij is de eerste KonMari™️ Consultant in Nederland en helpt als opruimcoach mensen een opgeruimde en georganiseerde leefomgeving te creëren, waarin rust en harmonie centraal staan.