Voor deze gebroken-nachten-overlevingstips blijf je nog even wakker

Familie

Leuk hoor, al die verhalen over “zo slaapt je baby binnen drie maanden door”, maar wat als jouw baby besluit om alles ‘s lekker níet volgens de boekjes te doen? Dan wil je gewoon overleven op een enigszins elegante manier. Hoe? Journalist en moeder Sanny heeft net een tweede kindje gekregen – hallo, gebroken nachten, daar zijn we weer – en komt met 6 overlevingsstrategieën.

Overlevingsstrategie 1: Voedingssupplementen, yes please!

Als je vaak wakker wordt ’s nachts is het belangrijk dat je gezond eet. Ik hoor je een grote gaap onderdrukken, boring, maar het helpt écht. Het kan lastig zijn om alles uit je voeding te halen omdat je – heel gek – nooit de tijd vindt om groene smoothies en acai bowls te maken. Dan kun je kiezen voor voedingssupplementen. Voor alle mama’s die borstvoeding geven: vergeet niet dat er heel veel van joúw voedingsstoffen rechtstreeks in de melk voor je kindje gaan. Zorg dus dat je dit constant aanvult.

Overlevingsstrategie 2: Op tijd naar bed

Het is maar al te verleidelijk om ’s avonds wat langer op te blijven – want eindelijk tijd voor jezelf of voor elkaar – maar de uurtjes slaap die je voor middernacht kunt pakken tellen dubbel. (Deze tip is wetenschappelijk onderbouwd door mijn moeder.) En het klopt. Als ik er om half tien in lig sprokkel ik voor mijn gevoel toch voldoende uurtjes bij elkaar, zelfs met drie of vier keer wakker worden.

Overlevingsstrategie 3: Telefoon uit

Ja, ja… het blauwe licht van je scherm houdt je langer wakker – dát verhaal kennen we nu wel. Maar dat is niet het enige probleem. Onze hersenen gaan rond bedtijd op de ‘ontspan-stand’, en bij elk appje of Instagram-bericht springen ze weer ‘aan’. Dus zelfs nog éven dat ene appje beantwoorden kan ervoor zorgen dat je minder goed in slaap valt. Zonde toch? Leg die telefoon weg, klets nog wat met je partner of lees een tijdschrift. Je valt een stuk sneller in een diepe slaap, let maar op. En dat is dé truc als het om gebroken nachten gaat: zorg dat de slaap die je pakt van topkwaliteit is.

Overlevingsstrategie 4: Bedritueel

Je bent waarschijnlijk maar wat bedreven in het ontwikkelen van een bedritueel voor je kindje. Hartstikke goed! Maar hoe zit het met jouw bedritueel? Ook onze hersenen houden van een routine. Kies voor een vast ritueel voor het slapengaan en je hersenen snappen dat het tijd is om te gaan slapen. Jouw ritueel kan bestaan uit tandenpoetsen en make-up verwijderen, nog even een geurkaars branden in de slaapkamer, boekje erbij of wellicht wat rustgevende muziek… En de melatonine doet de rest.

Overlevingsstrategie 5: Huur een nachtoppas

Zit je goed? Want hier komt een baanbrekende mededeling: er bestaan oppassen die ’s nachts naar jouw huis komen om de nacht-shift voor hun rekening te nemen. Klinkt als een mooie droom? Dat dacht ik ook, maar… dat is het niet. Het bedrijf Nannies at Night stuurt met liefde een betrouwbare oppas die jouw werk een nachtje uit handen neemt. Nu vraag je je misschien af of je wel lekker kunt slapen als je jouw baby hoort huilen in de andere kamer. Toch beschrijven ouders op de website dat ze het vrij makkelijk kunnen loslaten, omdat er een ervaren nanny bij is. Omdraaien en doorslapen, dus. Lijkt mij een hele fijne oplossing om achter de hand te houden. (Tip: vraag een nachtje doorslapen voor je verjaardag.)

Overlevingsstrategie 6: Kop in het zand

Uiteindelijk gaan kindjes beter slapen. Dit is mij ontelbaar keer verteld toen mijn eerste zoontje zo’n zes tot zeven keer wakker werd ’s nachts. Ik kon destijds alleen maar denken: wanneer dan?! Maar of ze het nou zelf besluiten, of dat je slaaptraining toepast, ze snappen het een keer. Dat wil niet zeggen dat je vanaf nu heerlijk 8 uurtjes aaneen stuk door snort, want kinderen worden ’s nachts weleens wakker, maar de ergste mist trekt op. Dus wat doe je tot die tijd? Gewoon, net alsof er niks aan de hand is. Slechte nacht? Besluit die ochtend dat je er níet de hele dag chagrijnig over gaat zijn en maak er wat van. Probeer de lat niet te hoog te leggen en wees een beetje lief voor jezelf. Ze noemen het niet voor niks tropenjaren.

En dan nog even dit…

Je leest vaak de tip om je partner een voeding voor zijn rekening te laten nemen zodat je wat langer kan slapen. Dat is leuk bedacht, maar als borstvoedende moeder begreep ik deze tip nooit zo. Want wat gebeurt als jij een voeding skipt? Je wordt met knallende melkballen wakker rond 2 uur ’s nachts en zit dan alsnog beneden te kolven. Ik weet niet of ik liever in bed een extra voeding voor mijn rekening neem of midden in de nacht met mijn kolf in een koude woonkamer zit. Het kan wel handig zijn om je baby rond jouw bedtijd een ‘dream feed’ te geven (al slapend borstvoeding of een fles aanbieden), zodat je kindje hopelijk niet wakker wordt als jij net een uurtje slaapt.

Aan alle papa’s en mama’s: You got this!