Een ontspannen kraamtijd – het kán met deze 5 (ietwat strenge) tips

Kraamtijd

De kraamtijd is een hectische tijd. Zo. Dan heb ik dat maar meteen gezegd. Ik realiseerde me dit pas halverwege de kraamweek bij baby één. En bij baby twee heb ik het roer daarom drastisch omgegooid. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus daarom zet ik mijn bevindingen op een rij, zodat jij het bij baby één meteen goed kunt doen.

1. Pak je rust

De eerste uren en dagen nadat je baby is geboren barst je waarschijnlijk van de energie. Hormonen, opluchting, en hallo, je hebt een baby geproduceerd! En niet zomaar eentje, de allermooiste op aard. Verbaasd vraag je je af hoe je zóveel energie kunt hebben met maximaal twee uur slaap. Toch loop je een keer tegen de lamp, meestal zo rond dag drie. Kraamtranen, de enorme verantwoordelijkheid die je opeens voelt, de vraag of het daaronder in godsnaam ooit weer normaal wordt – het wordt je even te veel. Helemaal niet gek. Maar zorg ervoor dat jij of je partner dit gevoel op tijd signaleert, laat het bezoek even voor wat het is, en rust uit. Focus op wat écht belangrijk is: je kersverse gezinnetje. Een band op bouwen met je kleintje. Of simpelweg uren naar je baby staren/aan het kruintje ruiken. Neem hier de tijd voor, want voor je het weet is het leven weer verdomd normaal en fiets je in de regen naar de supermarkt. Kruip diep in die bubbel nu het nog kan.

2. Geniet van de kraamverzorgster

Let’s face it: hoe vaak in je leven maakt iemand ontbijt én lunch op bed voor je? En wanneer heeft iemand anders voor het laatst je lakens verschoond – behalve je moeder toen je nog een stuurse puber was? Je kraamverzorgster is rechtstreeks uit de hemel komen vallen en je kunt er maar beter enorm van genieten. Ga dus niet zelf stofzuigen of koffie voor haar maken, maar geniet van de verwennerij. Zij is er voor jou en de baby. Daarbij, ze gaat ook ooit weer weg (daarna is er nog genoeg tijd om zelf de was te doen, luiers te verschonen of te stofzuigen – heus).

Je kraamverzorgster is rechtstreeks uit de hemel komen vallen en je kunt er maar beter enorm van genieten.

3. Beperk bezoek

Dagelijks vroeg ik me tijdens de kraamweek af waar de tijd toch bleef. Voor ik het wist was de halve dag voorbij en hadden we de ochtenduren gevuld met douchen, naar de wc gaan (dat is de eerste dagen nogal een project, let maar op), de baby badderen, de baby wegen, iets eten, voeden… En dan komt de verloskundige langs, de verpleegkundige voor een hielprik, de kraamverzorgster, opa’s en oma’s staan te trappelen om de baby te bewonderen. Ik benadruk het nog maar ‘s: loop jezelf niet voorbij de eerste weken. Beperk het bezoek, nodig alleen mensen uit waar je zelf ook écht blij van wordt of bij wie je gewoon jezelf kunt zijn: dus niet de buren of die nieuwe manager, maar wel je beste vriendin en je moeder. In Amerika komen vrienden in de kraamweek alleen langs om een maaltijd af te geven, en verwacht niemand dat jij beschuit met muisjes serveert. Geen verkeerde traditie lijkt mij. De kraamweek is jullíe week en bezoek kan best een weekje of twee wachten, dan is de baby nog net zo zoet.

4. Doe een dutje

Onze kraamverzorgster stuurde mij elke dag rond half één met twee paracetamolpillen naar bed. Zij nam de baby mee naar beneden en ik kon een dutje doen. Heer-lijk. Vraag hier om als ze het niet zelf voorstelt, want daarna voel je je als herboren.

5. Vries wat maaltijden in

Uiteraard kan je partner prima koken of boodschappen doen tijdens de kraamweek, maar ook voor hem of haar gebeurt er een hoop tijdens zo’n eerste week. Het is dan best lekker als je een paar maaltijden uit de vriezer kunt trekken. Dat is weer één zorg minder. Of bestel een maaltijddoos voor de kraamweek. Kun je daarna altijd weer opzeggen. Het is voor jou als mama wel belangrijk dat je voldoende voedingstoffen binnenkrijgt zodat je lichaam kan herstellen. Kom maar door dus met de power smoothies en voedingssupplementen. Make Rens Kroes proud!

 (Als ik nog een laatste tip mag geven: laat je niet gek maken door die oude tante die zegt dat je baby écht moet wennen aan z’n eigen bedje, of dat huilen goed is voor de longetjes. Kom op zeg, je baby is potjandorie net uit de baarmoeder. Lekker bij je houden als je daar zin in hebt.)

Heb jij tips voor andere mama’s? Deel ze hieronder!