body & beauty Featured zwanger

Zwanger zijn in warm weer

Zwanger met warm weer tips
Ik zie elk jaar enorm tegen de Spaanse zomer op. Dat klinkt verwend, maar na drie weken 40 graden in een stad met overal om je heen hitte absorberend beton, snakt zelfs de grootste zonaanbidder naar een beetje regen. Lees mijn tips over zwanger zijn met warm weer.

Het idee dat ik straks met een dubbele hoeveelheid bloed en een bolle babybuik de zomermaanden in ga, zorgt momenteel voor lichte paniek. Daarom heb ik de Yoga- en Ayurvedaboeken er eens op nageslagen en ga ik nu gewapend met een verkoelende trucs de zomermaanden tegemoet. En als het in 40 graden werkt, werkt het voor de Nederlandse zomer ook!

#1 blus het vuur

In ayurveda (de Indiase variant van Traditionele Chinese Geneeskunde) wordt de zomer gekoppeld aan het element vuur: de zon is op z’n sterkst, de temperaturen het hoogst en onze lichamen vaak oververhit.

Om dit in balans te brengen en niet nóg meer vuur te creëren, moeten we de tegenovergestelde elementen aan ons leven toevoegen: dus water en aarde, om het vuurtje te blussen (denk maar aan een kampvuur: als je er aarde of water op gooit, gaat het uit of wordt het wat kleiner)

Hoe doe je dat? Allereerst door verkoelend eten te kiezen. Geniet dus van al het zomerfruit zoals bessen, meloen en kersen en maak verfrissende courgettesoepjes en komkommersalades. Vermijd alles wat verhittend werkt, dus geen curries, pepers en niet al teveel yoghurt en kaas.

#2 niet teveel moeite     

Misschien doe je het door je zwangerschap sowieso al iets rustiger aan, maar zo niet, dan is warm weer een uitstekende motivatie om niet altijd voluit te gaan.

Blijven bewegen is natuurlijk belangrijk, maar doe het rustig aan. Ik zeg altijd tegen mijn yogastudenten dat ze in de zomer nooit poses met 100% van hun energie hoeven te doen, 80% is meer dan genoeg.

Vraag jezelf dus af of je bij alles wat je doet 100% geeft (mentaal of fysiek) en of het mogelijk is om iets minder moeite te doen en er iets meer van te genieten. Vaak bereik je hetzelfde resultaat met iets minder inspanning en blijft je hoofd en lichaam er ook nog eens koel door.

#3 verkoelende ademhaling

Raak je toch oververhit? Probeer dan deze ademhalingstechniek. Je kunt hem overal doen wanneer je een interne hittegolf voelt aankomen.

:: zit, lig of sta, wat ook maar prettig is op dat moment, maar probeer je een beetje te ontspannen en sluit je ogen

:: sluit nu je rechterneusgat met je rechterduim of –wijsvinger

:: adem rustig in en uit door je linker neusgat

:: herhaal dit 10-20 ademhalingen

:: ontspan dan je rechterhand en open beide neusgaten

:: haal nog een paar keer adem door beide neusgaten en observeer of je je al iets kalmer voelt

Waarom dit werkt? Omdat je linker neusgat is verbonden met je rechterhersenhelft: de gevoelskant van je brein. Ademen door je linker neusgat zorgt ervoor dat je fight or flight modus wordt uitgeschakeld en je rust- en herstelmodus wordt geactiveerd.

Ik hoor natuurlijk graag of deze tips je helpen en of je zelf nog leuke trucjes hebt om koel en kalm te blijven. Geniet van de zomer!

dit vind jij vast ook leuk!

geen reacties

laat hier je reactie achter!