Featured zwanger

Vruchtbaar voedsel: wat kun je ’t best op het menu zetten?

Jullie willen een kindje. Natuurlijk wil je de kans op een zwangerschap zo groot mogelijk maken. En wat je dagelijks naar binnen werkt heeft misschien meer invloed op vruchtbaarheid dan je denkt; dat geldt zowel voor jou als voor je partner. Wat kun je het beste op het menu zetten als je zwanger wil worden?

Ingrediënt één: gezond verstand

Laten we eerst even vermelden dat een gezond lichaam en een gezond voedingspatroon je kans op een zwangerschap natuurlijk áltijd ten goede komt. Stop met roken en drinken, gebruik allebei geen drugs, zorg voor voldoende beweging en begin met het slikken van foliumzuur – dan ben je al een heel eind! Dat gezegd hebbende: er zijn zeker voedingsmiddelen die voor een extra boost kunnen zorgen.

Voor hem: fitte zwemmers

Wat is goed voor gezond sperma? Zoals we hierboven al noemen: beweeg voldoende, stop met roken en drugs, en drink ook niet te veel alcohol. Maar, er is meer: zink en vitamine C zijn belangrijke stoffen voor sperma. Zorg dus dat je voldoende van het volgende voedsel eet:

  • Spinazie en andere groene bladgroentes;
  • Noten;
  • Havermout (“Schat, ik heb een havermoutontbijtje voor je!”);
  • Sinaasappel, perzik, kiwi’s en grapefruit.

Nog een extra tip: skip de sauna als jullie zwanger proberen te raken. Een te hoge temperatuur vinden spermacellen niet oké!

Voor haar: een gezond lijf

Zorg eerst dat je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt (mocht dit nog niet het geval zijn). Ga niet op dieet en eet voldoende; je hebt je energie hard nodig. Waar kun je verder je koelkast mee volstoppen? Roze koeken eruit (die komen vanzelf terug als je zwanger bent) en gezond voedsel erin!

Doen:

  • Eet producten die je lijf beschermen tegen vrije radicalen. Denk hierbij aan: blauwe bessen, kersen, druiven, sinaasappels, perziken en pruimen;
  • Zorg dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt uit vlees, vis, eieren, sojaproducten en noten;
  • Eet complexe koolhydraten: dus vooral volkorenbrood, bruine rijst, bonen, veel groente en fruit;
  • Drink voldoende water (per dag zo’n twee liter).

Liever niet:

  • Lightproducten gebruiken met veel aspartaam, dit remt de eisprong;
  • Kant-en-klaar maaltijden eten met een hoop zout en vet;
  • Maaltijden overslaan.

Oké, oké: deze producten verhogen je libido!

Altijd leuk, een lijstje met libido-verhogende producten. Of ze nou wel of niet werken, een avondje met oesters en chocola is nooit vervelend toch? Hier komen ze:

  • Oesters en andere schelpdieren;
  • Donkere chocola;
  • Avocado (Hallo guacamole!);
  • Vijgen;
  • Bananen;
  • Meloen.

Maar vooral: relax…

Stress kun je níet gebruiken tijdens dit proces. Dus ontspan… Als jij vindt dat je al gezond genoeg eet, en je partner ook, zorg dan vooral dat je plezier houdt in het zwanger worden. Lees daarvoor ook de tips van seksuoloog Astrid.

Bronnen: DokterDokter, Manners Magazine, ze.nl

dit vind jij vast ook leuk!

geen reacties

laat hier je reactie achter!