baby tips

Wil je kindje niet slapen? Een paar slaaptips!

Kindje niet slapen
Al voor je bevallen bent, word je ermee bestookt; ‘je nachtrust is voorgoed voorbij’. En nu is dat aardig overdreven, maar inderdaad, de eerste jaren kunnen best pittig zijn. Maar wat kun je nu precies doen tegen de slapeloze nachten?

Slaaptips baby

Als we het hebben over doorslapen, dan betekent dit bij een baby wat anders, dan bij een peuter. De laatste leg je tussen 19u en 20u op bed en die slaapt door tot de volgende ochtend. Maar een baby, zeker een pasgeborene, heeft nog nachtvoedingen nodig en moet nog wennen aan een ritme. Vanaf ongeveer drie maanden heb je – in het gunstigste geval – kans op doorslapen. En daar wordt mee bedoeld dat ze na de laatste voeding (meestal rond 23u) slapen tot de ochtend. Doen ze dit niet, dan kunnen daar meerdere redenen voor zijn. Misschien heeft hij toch nog meer honger of een vieze luier, mist hij het contact met jou of heeft hij last van darmkrampjes. En uiteraard zijn er nog meer redenen te bedenken. Ga daarom altijd kijken als je kindje huilt.

Heb je alle mogelijke redenen afgevinkt, kan de kleine nog steeds de slaap niet vatten en helpt wiegen ook niet? Probeer dan eens een inbaker slaapzak zoals de Puckababy of de Pacco. Je kunt hem uiteraard ook zelf in een inbakerdoek wikkelen. Het voordeel van inbakeren, al dan niet in een slaapzak, is dat een kindje minder bewegingsvrijheid heeft, wat hem hetzelfde veilige gevoel geeft als toen hij nog in jouw buik zat. Kindjes worden daar vaak rustig van en vallen dan zo in slaap.

Een baby gaat overigens door fases heen, daarom kan het zijn dat hij bepaalde periodes beter (door)slaapt dan andere. Hier hoef je je dus niet altijd druk over te maken, soms moet je er gewoon even doorheen!

Slaaptips peuter

Bij peuters werkt het zoals gezegd anders. Zij beseffen en voelen veel meer. Een peuter ontwikkelt bijvoorbeeld ook angsten en kan ineens bang zijn in het donker. Tips om je peuter te leren slapen:

  1. Neem de leuke dingen, die er de volgende dag gaan gebeuren, bij het slapen gaan alvast met hem door, zodat hij weet wat er gaat gebeuren als hij snel gaat slapen.
  2. Bij angst: lees voor het slapen gaan een boekje wat hier op inspeelt.
  3. Doe het in fases: ga de eerste avond naast zijn bed zitten, tot hij in slaap valt. De tweede avond ga je iets verder van zijn bedje zitten en de laatste avond laat je de deur van zijn kamer open staan en blijf je in de buurt van zijn kamer. Gaat dit goed, dan kun je vervolgens hem op de normale manier naar bed brengen.
  4. Wil je je kind afleren om bij jullie in bed te slapen? Begin dan met hem overdag voor te bereiden op de avond, door te zeggen dat hij die avond niet bij jullie in bed zal gaan slapen. Die eerste nacht laat je hem op een matrasje slapen naast je bed en na een paar nachten, gaat hij naar z’n eigen kamer. Komt je kind uit zijn bed, breng hem dan altijd meteen terug naar z’n kamer. Je kunt eventueel even bij hem blijven tot hij slaapt. Wanneer dit goed gaat, kun je hem alleen laten slapen.
  5. Wordt je kind midden in de nacht huilend wakker? Dan heeft hij waarschijnlijk een nachtmerrie gehad. Ga erheen om te troosten, maar laat hem wel in zijn eigen bed liggen. Soms is troosten al genoeg.
  6. Laat een nachtlampje branden, zodat je kind weet waar hij is, als hij wakker wordt.
  7. Praat met je kind om te ontdekken waar zijn (eventuele) angst vandaan komt en kijk of deze gegrond is. Kan het bijvoorbeeld zijn dat hij in het donker enge schaduwen ziet waar hij bang van wordt? Probeer altijd mee te denken met je kind.

We hopen dat deze tips zullen helpen. Succes!

dit vind jij vast ook leuk!

geen reacties

laat hier je reactie achter!