Featured tips

Je kindje kan niet slapen: 5 tips van kinderslaapcoach Susanne

Sssh… sssh… sssh… Baby’s en slapen, we raken er maar niet over uitgepraat. Althans, als jouw baby heerlijke nachtjes maakt van 19.00 uur tot 07.00 uur, is er geen vuiltje aan de lucht. Maar is dit níet het geval, en pakken er elke nacht donderwolkjes samen, wat doe je dan? Kinderslaapcoach Susanne Willekes heeft 5 tips.

“Slaapt je baby al een beetje door?” Niet zelden de eerste vraag die nieuwe ouders krijgen. Is het antwoord nee, dan word je dikwijls overladen met uiteenlopende adviezen. “Gewoon laten huilen.” “Overdag lekker wakker houden!” “Bij je in bed nemen.” “Absoluut niet bij je in bed nemen.” En bedankt: hier ben je waarschijnlijk niet echt mee geholpen.

Kinderslaapcoach Susanne Willekes, oprichtster van de Sleep Agency, helpt sinds 2015 baby’s en kinderen – vanaf zes maanden tot zes jaar oud – met slaapproblemen. Inmiddels heeft ze meer dan 150 families geholpen, dus tips heeft ze zeker. Wel benadrukt ze dat elk kindje anders is; ze hebben – helaas – niet allemaal baat bij algemene tips.

5 ‘slaperige’ tips van Susanne:

  1. Zorg dat je baby niet te lang wakker is tussen slaapjes door

“Houd een oogje op de klok zodra je baby wakker is en doe deze op tijd weer terug in bed. Baby’s raken snel overprikkeld. Er zijn veel schema’s te vinden op internet waarin je kunt zien hoe lang een kindje van een bepaalde leeftijd ongeveer ‘op’ kan zijn.”

  1. Overdag meer slaap leidt tot een betere nacht

“In tegenstelling tot wat veel ouders denken, betekent meer slaap overdag ook juist dat baby’s ’s avonds beter slapen. Als een baby té vermoeid is, zal hij ook ’s nachts onrustig zijn.”

  1. Kies voor een vroege bedtijd

“Over het algemeen hebben baby’s baat bij een vroege bedtijd. Het is de kunst om de natuurlijke bedtijd bij je baby te ontdekken. Wanneer wordt je kindje ’s avonds moe? Afhankelijk van de leeftijd kan dit zelfs al binnen anderhalf uur na het laatste slaapje zijn!”

  1. Zorg voor hetzelfde ritueel

“Om een kindje ‘afscheid’ te laten nemen van de dag en op de slaap voor te bereiden, is een bedritueel prettig. Zorg bijvoorbeeld elke avond voor dezelfde volgorde: een flesje, dan een badje, boekje en in bed. Dim het licht, zodat je baby weet ‘het is tijd om te slapen’.”

  1. White noise kan helpen

“Als je baby snel wakker wordt van geluiden dan kan white noise (een constant geluid, bijvoorbeeld een ruis) helpen. Hierdoor worden veel indringende geluiden gemaskeerd. Je kunt een ventilator aanzetten, maar er zijn ook speciale baby shushers te koop.”

Niks werkt!

Heb je alles geprobeerd maar lijkt niks te helpen? Dan kun je de hulp van een kinderslaapcoach inschakelen. Samen met jouw kinderslaapcoach maak je een uitgebreid – persoonlijk – slaapplan. En minstens zo belangrijk: ze is er voor je als je het even niet meer ziet zitten. Nadat Susanne zelf als moeder een jaar lang worstelde met de slaapproblemen van haar eerste zoontje, besloot ze haar carrière in de marketing op te zeggen en kinderslaapcoach te worden. Ze ging in de Verenigde Staten in training bij Kim West: al twintig jaar slaapcoach en ontwikkelaar van de Gentle Sleep Method.

Vanaf welke leeftijd kun je beginnen met slaaptraining?
“Het echte trainen doe ik pas vanaf zes maanden. Daarvoor is een kindje mentaal, fysiek en neurologisch nog niet klaar voor slaaptraining. Ik train daarnaast kinderen tot maximaal zes jaar.”

Veel ouders associëren slaaptraining met urenlang laten huilen. Maar dit hoeft dus niet?
“Nee. Met deze methode mag je bij je kindje blijven tijdens de training. Ik kan niet garanderen dat er helemaal geen tranen vloeien, maar je hoeft je kindje niet aan z’n lot over te laten.”

Wat is de sleutel tot succes?
“Consistentie. Verschillende signalen afgeven aan je baby of kind is heel erg verwarrend. Daarnaast moeten ouders er samen voor willen gaan en een beetje geduld hebben. Vaak zien we na twee of drie weken resultaat. Verder probeer ik ouders echt te empoweren, zodat ze ook weten wat ze moeten doen als ik uit beeld ben.”

Susanne Willekes is gecertificeerd Gentle Sleep Coach en de eerste kinderslaapcoach van Nederland. Op haar website vind je alle informatie over het slaapprogramma en de verschillende pakketten.

dit vind jij vast ook leuk!

geen reacties

laat hier je reactie achter!