baby Featured in de spotlights

Hoeveel slaap heeft je kindje nodig? Bekijk het slaapschema!

Het eerste jaar is het vaak zoeken naar een juist slaapschema. Of je denkt een perfect schema te pakken te hebben en hup, besluit je kleintje weer álles anders te doen. Hoewel geen kindje hetzelfde is en het schema vaak verandert, kun je wel een aantal grove richtlijnen aanhouden. Wij vroegen slaap- en onrustdeskundige Stephanie Lampe om haar slaapschema met ons te delen, speciaal voor kindjes tussen de 0 en 18  maanden.

Dutjes, slaapjes, schema’s…

Slaap is belangrijk. Elke ouder weet dat vermoeide kindjes veranderen in kleine draken en een dutje dan wonderen doet. Maar je kindje in het juiste slaapritme krijgen is niet altijd makkelijk. Wanneer is je kindje moe? Hoeveel slaapjes moeten er gedaan worden overdag? Wat is een goede bedtijd? En waarom – grrr – doet mijn kind niet vanzelf lange slaapjes?!

Schema: ja of nee?

Ondergetekende las de eerste weken na de geboorte álles over slaap. Toegegeven: sóms werd ik er horendol van. Mijn kind wilde niet per se tot de volgende voeding slapen. En wilde soms een week niet in z’n bedje overdag. Tja. Nood breekt soms wet, dus dan maar in de autostoel of de kinderwagen. Maar over het algemeen is een richtlijn voor de wakkertijd en het aantal slaapjes per dag wel erg handig. Want als je kindje wél een lekker ritme te pakken heeft, is dat hele ouderschap opeens peanuts. En heb je overdag tijd om een uur doelloos over de Instagram-account van Kim Kardashian te scrollen. Heerlijk.

Dus: dit slaapschema gaat je helpen

Stephanie Lampe heeft verschillende slaapboeken uitgebracht, waaronder ‘Je baby in een droomritme’. Met deze methode help je jouw kindje de juiste ‘slaap golf’ te pakken en verdwijnt de onrust (mits dit geen medische oorzaak heeft).

Een belangrijk onderdeel van een fijn droomritme is het slaapschema. Als ouder ben je een beetje de bewaker van de wakkere tijd overdag. En ondanks dat je kind soms niet moe líjkt, kan je kleintje dat wel degelijk zijn. Met een strak ritme ben je de drakenfase (meestal) voor. In dit slaapschema zie je hoe lang je kindje ongeveer tussendoor op kan zijn en hoeveel uren slaap hij nodig heeft op een dag. Naast de wakkertijden kijk je ook naar slaapsignalen (zie hieronder): vertoont je kindje slaapsignaal maar is korter op dan de aanbevolen wakkertijd? Lekker naar bedje doen. Beter te vroeg, dan te laat!

 

Slaapsignalen volgens Stephanie

Hoe zie je of je kleintje slaap heeft? Let op de volgende signalen:

  • Wrijven in oogjes;
  • Jengelen, huilen, hangerig worden;
  • Duim in de mond, zuigen op handjes/speen;
  • Willen knuffelen/bij je zitten;
  • Gapen;
  • Wegkijken;
  • Drukker worden.

Zorg er daarnaast voor dat je tijdens het naar bedje brengen een vast ritueel afwerkt, en doe hiervan overdag een verkorte versie. Dus bijvoorbeeld overdag ook gordijntjes dicht, slaapzakje aan en even een liedje zingen, maar geen badje en boekje voorlezen. Kijk voor meer tips op de website van Stephanie.

Een laatste noot van ondergetekende:

Dit schema is een goede richtlijn, maar als het even niet lukt omdat je draakje een grote sprong maakt, of tandjes krijgt, of … (vul zelf in) laat het dan voor wat het is en ga naar buiten! Er is nog een hele wereld daar die niet bestaat uit het timen van slaapjes en slaaptraining. Uiteindelijk is liefde en tegemoetkomen aan je kinds behoeftes het allerbelangrijkst. Maar, dit gezegd hebbende, pak de draad als je kindje uitgerust is wel weer op: zo weet je kindje waar hij aan toe is en heb je een uitgeruste baby als resultaat. Succes!

dit vind jij vast ook leuk!

geen reacties

laat hier je reactie achter!