Featured

Dit zijn 6 superfoods voor tijdens je zwangerschap!

Terwijl je lichaam druk bezig is met het maken van een Compleet Mens, kan jij wel wat extra brandstof gebruiken. Natuurlijk niet in de vorm van appeltaart of roze koeken (vooruit, af en toe dan) maar voedzame producten waar je tijdens je zwangerschap wat aan hebt. In samenwerking met de schrijfster van het boek Easy Peasy stelden wij daarom dit lijstje samen met 6 superfoods!

  1. Allo avocado!

Wist je dat een avocado er precies negen maanden over doet om uit te groeien van pit tot volwassen vrucht? Goh, negen maanden… waar hebben we dat eerder gehoord? Het is dan ook een prima voedingsmiddel tijdens je zwangerschap. De avocado zit vol goede vetten en oliën, en helpt de hormonen in balans te houden. (Zoveel mogelijk, althans!) Doe een avocado door de smoothie, als beleg op brood of lepel ‘m zo uit met wat peper en zout.

  1. Prima peulvruchten

Tijdens je zwangerschap kun je een béétje last krijgen van obstipatie. Daarom is voldoende vezels eten enorm aan te raden, en die vezels zitten niet alleen in volkorenproducten, groente- en fruit, maar ook in peulvruchten. Kook een portie peulvruchten aan het begin van de week, zoals linzen of kikkererwten, en gebruik ze als basis voor je salades. Maakt je salade meteen een stuk voedzamer!

  1. Vet lekkere vis

Omega-3 is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de hersenen van je groeiende baby. Reken maar dat het een echte bolleboos wordt als je tijdens je zwangerschap regelmatig een haring eet, of een broodje makreel. Voorverpakte vis wordt afgeraden, maar vraag even aan de visboer of de makreel ooit vacuüm verpakt is geweest. Haring van de kar mag dus wél. Of kies voor gekookte mosselen en andere schelpen. Ook gewoon veilig en hartstikke gezond.

  1. Lekkere pit van pitten en nootjes

Pitten en nootjes zijn klein, maar onderschat hun super power niet. Ze bevatten een flinke dosis mineralen, en die kun je tijdens je zwangerschap heel goed gebruiken. De pompoenpit spant de kroon: die zit tjokvol ijzer, zink en magnesium. Tip: rooster een mix van pitten en nootjes – bijvoorbeeld zonnebloempitjes, pijnboompijtjes en pompoenpitten – en zet de mix  in een schaaltje op je aanrecht. Telkens als je een salade maakt sprenkel je wat van de pittenmix erover heen. Of je eet ze gewoon zo als snack. Als je wil kun je ook kruiden of specerijen toevoegen voor extra pit.

  1. Smooth operator… smoothies

Gezond eten is natuurlijk áltijd goed, maar aangezien je tijdens je zwangerschap al niet meer tot 4 uur in de kroeg zit en alcohol hebt geschrapt, kun je net zo goed extra gezond worden. Het is daarom aan te raden om de dag te beginnen met een smoothie van groente en fruit. Heb je meteen een portie vitamines binnen. Als basis kun je de volgende ‘regels’ aanhouden: pak een groene bladgroente (bijvoorbeeld spinazie of andijvie), een groente met veel vocht (zoals komkommer of bleekselderij) en voeg nog een extra smaakmaker toe (bijvoorbeeld gember, of munt) of een zoetje (peer of banaan). Voor extra vezelpunten kun je lijnzaad toevoegen, of een lepel pindakaas voor meer eiwit. In de blender en mixen maar! (Mocht het niet het seizoen zijn voor veel vers fruit: je kunt ook prima bevroren fruit uit de vriezer gebruiken.)

  1. Rollin’ rollin’: vegetarische sushi roll

Sushi met rauwe vis is een ‘no go’ tijdens je zwangerschap, maar er gloort hoop aan de sushi-horizon: vegetarische sushi mag wél gewoon! (En sushi met bijvoorbeeld gebakken tempura garnalen ook.) En het mag niet alleen, de nori-vellen zijn ook nog ’s gezond, want zeewier bevat veel jodium. Kom maar door!

Wat is jouw ultieme zwangerschaps-craving?

dit vind jij vast ook leuk!

1 Comment

  • Reply
    CeciliaSmall
    18 november 2017 at 18:33

    I have checked your page and i have found some duplicate content, that’s why you don’t rank high in google, but there is a tool that can help you to create 100%
    unique content, search for: Boorfe’s tips unlimited content

  • laat hier je reactie achter!